Competentiegebied 5: Maatschappelijk handelen
Ontwikkeling praktijkjaar 4:
Competentiegebied 5; Maatschappelijk handelen:
Leerdoel:
Ik neem deel aan een werkgroep en behartig de belangen hiervan op de juiste plek in de organisatie.
Binnen dit competentiegebied heb ik mij ontwikkeld door een werkgroep op te richten en hieraan deel te nemen voor mijn scriptieonderwerp. Om een aangepaste cognitieve gedragstherapie voor mensen met een licht verstandelijke beperking te implementeren op de afdeling. Hierin moest ik mijzelf meer te laten horen. Ik heb mijn mening en standpunt vertegenwoordig binnen discussies op de afdeling wanneer deze zich voordeden. Ook heb ik dit tegenover andere disciplines gedaan, zowel intern als externe partijen. Bijvoorbeeld wanneer een casemanager op bezoek kwam, die een andere vervolgsetting had bedacht voor cliënt, die ik niet passend vond. Hierin heb ik dan een andere idee / voorstel geopperd. Voorheen had ik dit niet gedaan, omdat ik meer iemand was van het luisteren naar, maar hierin heb ik mij zeker ontwikkeld. Ook omdat het team voor mij erg veilig voelt en zij mij stimuleren om mijn mening te geven en hier ook echt naar te vragen, dat heeft het gemakkelijker gemaakt voor mij om hierin te groeien. Tijdens mijn eindevaluatie kreeg ik mooie bevestigende feedback hierover. Uit dit voorbeeld blijkt dat ik mijn ontwikkeld heb tot F-4 niveau handel binnen dit competentiegebied.
Ontwikkeling praktijkjaar 3:
Beginsituatie: Het ontwikkelen van deze competentie komt vooral door het steeds meer herkennen van knelpunten in de zorg, waardoor ik van individuele zorgcasussen steeds overstijgender ben gaan denken en handelen. In het begin van de opleiding hield ik mij bezig met het oplossen van individuele problemen, wanneer je die steeds vaker tegenkomt kun je daar doordat je bekwamer bent, met meer overzicht naar kijken en naar bredere oplossingen zoeken. Simpelweg door de ervaring die je opdoet. Binnen dit competentiegebied reflecteer en bespreek ik vooral veel omtrent competentie 5A, het herkennen en verhelderen van ethische problemen en beargumenteren van de gekozen handelingswijze. Daarnaast draagt MPB, waarin er methodisch wordt gereflecteerd erg bij aan deze competentie. Competentiegebied 5B gaat om het herkennen van structurele gezondheidsproblemen en de belangen hiervoor behartigen op de juiste plek in de organisatie. Door middel van de praktijkleeropdrachten van de voorgaande klinieken, bijvoorbeeld het signaleren van een knelpunt in combinatie met het klinische redeneren en casemanagement wat wij op school leren, heb ik hier ontwikkeling in gemaakt.
Praktijkleerperiode 3 / leerdoelen: In deze praktijkleerperiode heb ik veel te maken gehad met ethische aspecten en het maatschappelijk handelen binnen de zorgverlening waardoor ik grote ontwikkeling heb kunnen maken binnen deze competentie. Binnen de vakken casemanagement, kwaliteitszorg, en klinisch redeneren komt de belangenbehartiging van de cliënten naar voren.
Bewijzen / indicatoren:
5A: De verpleegkundige herkent en verheldert ethische problemen en beargumenteert de gekozen handelswijze.
- Herkent ethische problemen: Ik merk naarmate ik rijker wordt in mijn ervaringen dat ik het eerder aanvoel wanneer ik er ethisch iets wringt en dit bespreekbaar maak in het team. Daarnaast dragen de vakken op school als ethiek daar aan bij om het te leren herkennen.
- Denkt op methodische en systematische wijze na over ethische vragen en dillema’s: Tijdens MPB worden er regelmatig ethische kwesties besproken. Daarnaast heb ik deze periode regelmatig deelgenomen aan een moreel beraad en zelf een moreel beraad moeten leiden als takehome toets voor het schoolvak ethiek.
- Betrekt relevante wet- en regelgeving in haar besluitvorming: doordat deze leerwerkperiode binnen de forensische setting was, was de wet- en regelgeving ontzettend belangrijk, omdat je binnen deze kaders moest denken en handelen. In het begin was dat erg wennen voor mij, omdat ik niet zoveel kaders gewend was en tot op heden alleen maar met vrijwillige opnames had gewerkt. Ik heb
- Maakt afwegingen ten aanzien van diagnostiek, behandeling en zorg in het licht van: eigen deskundigheid, opvattingen en wensen van de patiënt, de belasting van de behandeling en zorg voor de patiënt en overig professionele maatstaven: Deze periode heb ik meerdere malen een afweging moeten maken tussen de zorg voor een client en zijn behandeling. De client die in een medicatie trial zat was naar mij toe heel open, wat de trial ten goede kwam, maar ging daarin vrij ver, door Facebook verzoeken te sturen. Hierin heb ik meerdere malen tegenover hem het verschil moeten maken en in gesprek moeten gaan over professionaliteit en de deskundigheid. Hierin heb ik veel steun en overleg van het overige behandelteam gehad, waardoor dit voor mij een heftige maar leerzame ervaring is geworden.
5B: De verpleegkundige herkent structurele gezondheidsproblematieken, behartigt de belangen voor de eigen patiënten populatie en stelt beide op de juiste plek aan de orde binnen de organisatie.
- Signaleert steeds terugkerende tekorten in de zorgverlening aan patiënten op de verpleegafdeling, omschrijft de cliënten groep bij wie het probleem optreedt, benoemt tegenstrijdige belangen en de invloed daarvan op de zorg en speelt hier adequaat op in, Onderhandeld in het belang van de patiënten groepen, werkt samen met externe belanghebbenden en relaties zoals patiënten organisaties en kwaliteitsbewakende instanties. De afgelopen periode ben ik bezig geweest met het somatisch aspect op de afdeling. Naast dat een grote groep van de cliënten een verhoogd risico hadden op het metaboolsyndroom en ik hiervoor bepaalde interventies heb ingezet heb ik de individuele factoren ook aangepakt, zoals overgewicht en lichaamsbeweging. Ik ging vaak op verlof met de cliënten en ben in de werkgroep gegaan voor een verbetering van de maaltijden, die cliënten zelf kookten en vaak ongezond waren. Hiervoor heb ik veel informatie bij collegae en andere afdelingen vergaart. Ook ben ik in gesprek gegaan met de leidinggevende op de afdeling om te kijken wat de financiële mogelijkheden waren om de maaltijd te verbeteren. Dit was allemaal in de opstartfase, om nog verder te kunnen groeien in deze competentie zou ik meer moeten samenwerken en echt onderhandelen met andere belanghebbende en organisaties; de uitvoerende fase.
Maak jouw eigen website met JouwWeb