Competentiegebied 4: Kennis en wetenschap
Ontwikkeling praktijkjaar 4:
Competentiegebied 4; Kennis:
Leerdoel:
Tijdens mijn leerwerkperiode bij de HCD kan ik (werk)begeleiding geven aan een stagiaire of leerling.
Binnen dit competentiegebied heb ik de afgelopen periode de meeste ontwikkeling doorgemaakt. Door een stagiaire te begeleiden heb ik mijzelf als klinisch leider kunnen neerzetten en heb ik mijzelf in een nieuwe rol leren kennen; de rol van werkbegeleider. Dit vond ik in combinatie met de drukte van de afdeling momenten erg lastig. Echter voelde stagiaire zich, onder andere door middel van geplande evaluatie-momenten en aangepaste bejegening op haar leerstijl, prettig begeleid. Het begeleiden van een stagiaire heeft mij zelf ook inzichten gegeven in mijn leerstijl, doordat ik dingen bij haar herkende. Naast het begeleiden van de stagiaire heb ik ook ontwikkeling doorgemaakt op het signaleren van knelpunten en dan vooral het bespreekbaar maken hiervan. In mijn tussenevaluatie mocht ik mijn kennis meer delen, dit heb ik gedaan door bij de rondvraag mijn kritische vragen te stellen. Maar ook door middel van mijn PLO Coördinatie van de zorg, waarbij ik de verantwoording droeg voor de afdeling en hierover in overleg moest met andere disciplines. In deze rol droeg ik de verantwoording over de coördinatie en continuïteit van de zorg op de afdeling. Hiervoor heb ik eerst een paar dagen meegelopen, om kennis op te doen, waarna ik het zelfstandig heb gedaan. De feedback hierover bij de eindevaluatie was positief. Mijn collegae vinden dat ik genoeg kennis heb om als volwaardig verpleegkundige op de afdeling te werken. In deze feedback stond ook dat ik overstijgend denk, zowel op micro, meso als maso niveau en hierbij zorg draag voor een optimale informatie uitwisseling. Hieruit blijkt dat ik op zelfstandig op F-4 niveau werk binnen dit competentiegebied.
Ontwikkeling praktijkjaar 3:
Beginsituatie: Door mijn rol als leerling, het steeds werken op verschillende klinieken met verschillende doelgroepen, theorieën en behandelvisies en de verschillende praktijkleeropdrachten ben ik genoodzaakt om mijn kennis continue actueel te houden en op onderzoek uit te gaan binnen de doelgroep waarin ik werk, met competentie 4C ben ik dus veel bezig en kan gemeten worden door de gemaakte praktijkleeropdrachten en mijn studieresultaten. Competentie 4A, het systematisch bijdragen aan verbetering en vernieuwing van de zorgverlening heb ik ontwikkeld door nieuwe werkwijze, theorieën te implementeren waardoor de kwaliteit van de zorg ook verbeterde. Competentie 4B, het geven van (werk)begeleiding is nog niet op het eindniveau, gezien er op de leerwerkplekken waar ik heb gewerkt geen mogelijkheden waren tot het begeleiden van een andere leerling of stagiaire. Ik heb wel al wat ervaring opgedaan op mijn vorige leerwerkplek door onbekende flex-krachten te begeleiden, maar hier kan ik zeker nog in groeien.
Praktijkleerperiode 3 / leerdoelen: In de derde praktijkleerperiode wilde ik mij nog verder ontwikkelen door een bijdrage te leveren aan het verbeteren en vernieuwen van diverse onderwerpen binnen de zorgverlening. Ik had hier een begin mee gemaakt door diverse meetinstrumenten op de afdeling te integreren rondom het metaboolsyndroom en door het PB- schap voor mijzelf vorm te geven, door mijn kennis hieromtrent actueel te houden en deze in te zetten. Maar deze ontwerpende rol zou ik nog verder kunnen ontwikkelen het komende jaar. Daarnaast heb ik mij op theoretisch vlak kunnen ontwikkelen ten aanzien van het geven van werkbegeleiding, zodat ik dit hopelijk in de volgende periode tot uitvoering kan brengen.
Bewijzen / indicatoren:
4A: De verpleegkundige draagt systematisch bij aan verbetering en vernieuwing van de zorgverlening.
- Werkt volgens de principes van EBP; best wetenschappelijke bewijs, klinische expertise, beschikbare materialen en middelen en de wensen van de patiënt: Door mijn rol als leerling zijnde, moet ik voor mijn praktijkleeropdrachten EVB literatuur gebruiken. Hoe de literatuur en andere beschikbare materialen gezocht en beoordeeld moeten worden wordt veel aandacht aan besteed op school binnen de vakken EBP 3 en 4. Daarnaast kan ik door klinisch redeneren, zowel de vakken op school als in de praktijk verschillende mogelijkheden zien en zo kijken welke het beste aansluit bij de wensen van de cliënt.
- Levert een bijdrage aan de uitvoering van (verpleging)wetenschappelijk onderzoek: Gedurende mijn leerwerkperiode bij Inforsa werd er een medicatie trial uitgevoerd bij een cliënt onder begeleiding van de psychiater en psycholoog. Client wilde zelf geen medicatie, dus werd die gestopt. Gedurende de periode werd cliënt gefilmd en vertoonde hij steeds meer psychotische kenmerken. Omdat ik veel ingang had bij deze cliënt heb ik bij veel van deze gesprekken gezeten en heb ik hem veel begeleid.
- Draagt kennis uit naar anderen; deelt kennis: Verpleegkundige kennis naar aanleiding van informatiebehoeften en praktijkleeropdrachten. Maar ook binnen werkbesprekingen of andere overlegsituaties. Hier heb ik een leerdoel van gemaakt en hier een positieve beoordeling over gehad.
- Levert een bijdrage aan en schept voorwaarden om de kwaliteit van de zorg te verbeteren: Door de weinige verpleegkundige op de afdeling was de somatische aandacht niet van goede kwaliteit. Meetlijsten werden niet bijgehouden er werd weinig geobserveerd op somatisch vlak. Ik heb met oog op mijn somatische opdracht interventies ingevoerd rondom het meetbaar/ zichtbaar maken van het metabool syndroom, zoals het maandelijks meten van de bloeddruk en gewicht.
4B: De verpleegkundige geeft werkbegeleiding aan studenten en medewerkers.
- Geeft op gepaste wijze feedback, vervult een voorbeeldfunctie, creëert de benodigde leersituaties voor de student of nieuwe medewerker, introduceert de student of nieuwe medewerker op de afdeling: In de afgelopen periode heb ik geen stagiaires kunnen begeleiden maar wel begeleiding kunnen geven aan flex-medewerkers. Door de dag te starten en informatie te geven over de afdeling en bijzonderheden in bejegening of afspraken. Gedurende de dag evalueren hoe het gaat en aan het einde van de dag even 5 minuten de dienst af te sluiten, om feedback te geven en te krijgen. Uit deze feedback bleek dat ik een goede voorbeeldfunctie was voor de flex-medewerker, door mijn open houding en door de warmte in begeleiden, door medewerker voor te stellen aan de cliënten en te vragen of medewerker zich er prettig en bekwaam voelt voor de activiteiten en werkzaamheden met de cliënt.
4C: De verpleegkundige zorgt voor het voortdurend actueel houden van de eigen kennis.
- Signaleert eigen kennistekort, gaat gestructureerd op zoek naar antwoord op haar vragen en verantwoord daarbij het eigen brongebruik: Aan deze indicator heb ik gewerkt binnen mijn praktijkleeropdrachten en daarnaast veel theoretische kennis verzameld voor de vakken die op school worden gegeven.
- Stelt zich open om te kunnen blijven leren: Door mijn leerling rol te bewaken en vanuit deze rol veel vragen te stellen, stel ik mij leergierig op, blijkt uit mijn beoordelingen vanuit de praktijk.
- Houd actief nieuwe toepassingen en ontwikkelingen bij op het eigen vakgebied en past relevante informatie hieruit toe. Dit loopt uiteen van het uitvoeren tot het kunnen overzien en aan de orde stellen van de consequenties van nieuwe ontwikkelingen voor het beroep en de beroepspraktijk: Wanneer ik met een opdracht bezig ben of werkzaam ben in bijvoorbeeld de verslavingszorg, houd ik actueel nieuws in de gaten omdat dat mijn interesse heeft. Dit doe ik door vakbladen, literatuur te lezen en actuele toepasbare informatie te delen in werkoverleggen om te zien of de afdeling daar ook iets aan heeft. Zo neem ik de ervaringen van voorgaande leerwerkplekken ook mee, zodat afdelingen van elkaar kunnen leren.
- Levert een aandeel in de taak die een topklinisch ziekenhuis of GGZ-instelling heeft in het onderhouden van kennis en brengt levenslang in de praktijk: Als leerling zijnde breng ik naar mijn mening continue kennis op de afdeling, doordat ik steeds bezig ben met vernieuwingen en mijn kennis actueel te houden door middel van praktijkleeropdrachten en schoolvakken die relevant zijn voor de praktijk.
Maak jouw eigen website met JouwWeb